Missie en visie
Onderwijs op de Bonkelaar richt zich op leren voor het leven door goed onderwijs. We richten ons zowel op socialisatie als personificatie en kwalificatie.
Socialisatie is een proces waarin leerlingen kennisnemen en deel uitmaken van tradities en praktijken. De centrale vraag daarbij is ‘hoe verhoud ik mij tot de maatschappij?’. De leerlingen leren elkaars verschillen en overeenkomsten herkennen en benutten, waardoor er gewerkt wordt aan veiligheid, solidariteit, respect en tolerantie. Op die manier leren ze hun plek in de maatschappij en die van anderen te waarderen en in te zetten.
Personificatie is een proces van individualisering van de leerling. De leerling moet uiteindelijk in staat zijn om autonoom tot een beslissing te komen. Dit vraagt doorzettingsvermogen en leidt tot trots zijn op wie je bent en wat je bereikt. Het uiteindelijk durven uitdragen waar je voor staat vereist zelfkennis die in de loop der jaren ontwikkeld wordt.
Kwalificatie is het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die mensen in staat stellen iets te doen, op een bepaalde manier te handelen. Hierbij wordt niet alleen gedacht aan schoolse vaardigheden zoals taal, lezen, rekenen en kennis van de wereld, maar ook bijvoorbeeld aan betekenisvol leren, leren doorzetten, probleemoplossend denken en het maken van eigen keuzes.
Het kind op de Bonkelaar ontplooit zich tot een mens met LEF!
- Leven met elkaar (socialisatie)
- Eigenaarschap (personificatie)
- Focus op ontwikkeling (kwalificatie)
In het kader van 'leven met elkaar' leren we de kinderen oog te hebben voor onderlinge verschillen en overeenkomsten, deze te begrijpen en er vervolgens gebruik van te maken daar waar dat mogelijk is. Hier besteden we onder andere aandacht aan tijdens onze lessen Rots en Water. Daarbij wordt de kinderen geleerd dat de rots staat voor stevigheid, weten wat je wilt, opkomen voor jezelf of een ander. Water is meer communicatief, inleven in een ander, onderhandelen, vrienden maken, contact maken. Het ene kind is van zichzelf meer rots, het andere meer water. Door hiertussen de verbinding te slaan werken we aan het accepteren en waarderen van onderlinge verschillen en overeenkomsten.
'Eigenaarschap' houdt in dat de leerlingen zich eigenaar voelen voor hun eigen werk. De leerling wil de stof leren, omdat hij het nut ervan inziet. Een bijzondere vorm van eigenaarschap is het gedeelde eigenaarschap. Dat houdt in dat meerdere personen zich eigenaar voelen van één taak. Dat betekent dat de leerlingen kunnen samenwerken en gedeelde verantwoordelijkheid voelen voor het eindresultaat. Vertrouwen in elkaar is daarbij essentieel. Daarnaast verstaan wij onder eigenaarschap dat het kind zich verantwoordelijk voelt voor het doel waaraan gewerkt wordt en de verantwoordelijkheid neemt om dit doel te halen. Een kind kan alleen eigenaar zijn over de eigen ontwikkeling als het geleerd heeft systematisch te reflecteren op het eigen werk en naar aanleiding daarvan ook eigen leerdoelen kan formuleren. Wij streven ernaar om een goede balans te vinden tussen de basisvakken (taal, lezen en rekenen) en Daltontijd. In deze tijd werken de leerlingen aan hun eigen leerdoelen en worden de basisvakken toegepast in een betekenisvolle situatie.
Voor de 'focus op ontwikkeling' besteden wij op school aandacht aan de volgende ontwikkelingsgebieden: de fysieke en motorische ontwikkeling (lichamelijk groei en ontwikkeling van motoriek), de cognitieve ontwikkeling (ontwikkeling van het denken, de creativiteit, de waarneming en de fantasie), de psychosociale ontwikkeling (ontwikkeling in relatie tot sociale omgeving) en de morele ontwikkeling (ontwikkeling van het onderscheid tussen goed en kwaad).
Zodra een kind aangemeld wordt op de Bonkelaar wordt er begonnen met het vaststellen van zijn/haar niveau door middel van gesprekken met ouders en een (warme) overdracht met de peuterspeelzaal of de vorige school. Van daaruit start onze focus op ontwikkeling, waarbij we de hiervoor beschreven ontwikkelingsgebieden in ogenschouw nemen. Binnen de mogelijkheden van onze school krijgt elk kind een zo passend mogelijk aanbod. Wij hechten hierbij veel waarde aan de afstemming tussen ouders, school en kind. Hierdoor doet het kind succeservaringen op en leert het met plezier. Ook groeit hierdoor het zelfvertrouwen en leert het kind dat het competent is. Kortom: de eigenwaarde wordt ontwikkeld. Het kind wordt een mens met LEF!